Delfiner

Min stora vackra dröm blev en hemsk mardröm..
Jag har sedan jag var liten och såg flipper för första gången velat bli delfintränare. Har ALLTID varit min stora dröm.
Nu... jag kommer aldrig någonsin titta på en delfinshow igen.. Aldrig någonsin stödja dom..

Hur kan man ha missat det i alla år?
Varje år dödas 23.000 delfiner för att, ingen anledning. De dödas verkligen bara för att de ska dödas.
Japanerna skyller på det ena efter det andra, är det inte för att det är en tradition att äta delfinkött (delfinkött har mycket kvicksilver i sig och gör människorna utvecklingstörda!) så är det att delfinerna äter upp all fisk i havet (när det egentligen är japanerna som fiskar upp all fisk och säljer det till hela världen!)

Jag blir så arg, ledsen, förvånad, sårad. Mitt hjärta har seriöst gått itu. Hur kan min största dröm i alla år vara att bidra till sådant?

Först jagas delfiner in för att väljas ut till olika delfinshower runt om i världen, sen slaktas de. Sen fångar de inte tusentals fler bara för att slakta.
Havet blir helt rött, helt sjukt rött.. Dom hugger dom till döds, dom lider, dom försöker desperat ta sig därifrån..

Mannen som tränade Flipper-delfinerna till filmen, han som drog igång allt och höll på med det i 10 år är nu den som verkligen tar tag i att rädda alla andra delfiner och informerar världen om vad som händer.
Jag tycker det är starkt att byta sida så som han gör. Och jag tror verkligen att han kommer kämpa med detta tills han dör, han har nu hållt på i typ 30 år med detta.

The Cove heter filmen jag såg, se den. Finns otroligt starka bilder och man blir väääldigt ledsen. Men det är sanningen bakom det fina vi ser på tex Kolmårdens Delfinshow.
Där jag var i sommras och fotad de fantastiska djuren.. Då jag aldrig ens tänkt tanken på att sånthär sket ute i världen...



Jag vet att jag har pratat mycket om att sätta logga på mina foton, men denna bilden är jag inte längre stolt över..
Jag betalade pengar för att se detta.. Pengar som leder till att dom gör så i Japan..

Jag blir riiiktigt ledsen över detta.. går inte att förklara med ord..

Kommentarer
Postat av: Moa

Det var min dröm när jag var liten oxå..

Men, usch, det är förjävligt. Verklighten är hemsk, det går inte att blunda åt sånt här, som många gör.



Vilda djur ska vara i det fria, inte leva för att underhålla människor...

2010-12-04 @ 19:03:52
Postat av: Frida

Har inte sett filmen, vill inte heller eftersom jag har läst vad den handlar om och sett vissa delar av trailern. Usch säger jag bara om den filmen!!

2010-12-06 @ 16:00:26
URL: http://kizzmeandholdme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback